קומבקה

מתוך קורס מורים ליוגה תש"ע, 7/6/10

היוגים גילו שבסוף כל נשיפה ולפני כל שאיפה יש איזה שבריר של עצירה, שהייה בריק. וכך גם בסוף השאיפה לפני תחילת הנשיפה.
זה סיקרן את היוגים והם החלו לחקור – כמה זמן אפשר להאריך את העצירה הזו?

לעצירת הנשימה קוראים קומבקה. הפירוש המילולי של קומבקה הוא סיר. כמו סיר או מיכל, אנו מחזיקים את התוכן שלנו כמו שהוא, לא משנים אותו, מכילים.
אנטרה קומבקה – עצירת נשימה בסוף השאיפה, כאשר הריאות מלאות באוויר.
בהייה קומבקה – עצירת נשימה בסוף הנשיפה, כאשר הריאות ריקות.

היוגים היו פראיים ואמרו – תחזיקו את האוויר X דקות. אם עושים את זה מתוך הכרח או אמביציה יתרה ולא כהזמנה אנו עלולים לפגוע בעצמנו. המטרה של היוגי בתרגול הנשימה והקומבקה היא להיות אדון של הנשימה "mastering". ההיפך הוא להיות עבד. אם אנו מתרגלים מתוך הכרח – האם אנו האדון או העבד של התרגול? לכן חשוב שהחקירה שלנו תהיה אורגנית.

היכולת להיות בעצירת נשימה, מתוך בחירה, הקשבה ושליטה, היא הזדמנות לתרפיה. ההיפך מעצירת נשימה, היא היעתקות נשימה. הנשימה נעצרת כתגובה למצב קיצוני או טראומטי. זהו מצב שבו אין בחירה או שליטה. לאחר ההיעתקות, במצב בריא יהיה שחרור של האנרגיה – למשל על ידי בכי או צחוק וחזרה לנשימה הטבעית. במצבים מסוימים ההיעתקות נשארת ומתקיימת באופן כרוני בתוך הנשימה. היא יכולה להופיע בצורות שונות כמו התקפי חרדה או אסטמה. ילד שבוכה ומקבל תגובה כועסת מאימו: "תפסיק לבכות!" עלול לנסות לעצור את הבכי בכוח ונשימתו תיעתק. יכול להיות שהוא יפנים את זה ויסתובב בעולם עם דפוס נשימה משובש.

המפגש עם הקומבקות יכול להיות חוויה מכוננת שדרכה דפוסים משתחררים ואנו בהכלה. הקומבקה לוקחת את ההיעתקות והופכת אותה ליכולת להיות בריק, בשליטה. המערכת הסימפטטית מבינה שהכל בסדר, שאין סכנה, והיא מרפה את האחיזה. אנו רוצים לשחק עם המניפולציה הזו של הנשימה ולא לאנוס אותה כדי לאפשר תיקון, ריפוי ופרימה של דפוסים משובשים.

Call Now Button לחצו כאן להתקשרות