ניקויים יוגים קלאסיים

שייך לקטרוגיות: יוגה תרפיה | תרפיה גוף-נפש

התקופות המתוקות של השנה בשבילי הן כאשר אני בתהליך ניקוי, כשאני חוזרת מהודו בסתיו ובקרבת היומולדת שלי באביב.בעונות מעבר אלו זה הזמן הקלאסי לניקוי, טיהור,
חיזוק ואיזון הגוף כולו ובעיקר מערכת העיכול.זמנים אלו מוקדשים אל מקדש הגוף.
במאמר זה אשתף מחווייתי ואפרט על חמשת ניקויי מערכת העיכול מהטקסטים:
בפרק הראשון של הטקסט היוגי "גרהנדה סמהיטה" וגם בפרק השלישי ב"האטה יוגה פרדיפיקה"  של סווטמרמה  פותחים את ההסברים הבסיסים על תרגול היוגה בנושא: "טכניקות ניקוי הגוף". דבר זה חושף את חשיבותם.מדובר על השאט-קרמה,בהם מפורט כמה שניתן ללא הסברים ישירים ממורים,איך לנקות ולטהר את הגוף הפיזי על עשרת פתחיו ומערכותיו השונות.

במהלך 15 שנות התרגול שלי,ביצעתי ניקויים אלו פעמים רבות והעברתי אותן למתרגלים רבים.בכל פעם מחדש אני נפעמת מהתוצאות ומהדרך השונה בה כל גוף מגיב לתהליך.
מטרת כל ניקוי יוגי היא קודם כל טיהור הגוף הפיזי אך לא רק.כידוע,כל חמשת הגופים (הקושות) ייהנו מכך:

הגוף הפיזי :Annamaya Kosa שפירושו בנוי ממזון, מקבל צחצוח פנימי, מתחזק, מאזן משקל, החושים מתחדדים וערנות צלולה מגיעה.
הגוף האנרגטי: (Pranamaya Kosha) – בנוי מפראנה-זהו הגוף שעוזר לגוף הפיזי לנוע.
לאחר הניקוי, הפראנה זורמת ללא הפרעה או חסימה בנאדים כמובילי אנרגיית החיים,מגיעה לכל תא ותא ועולה מעלה מעלה עד למוח בערוץ הזרימה המרכזי הלא הוא הסושמנה נאדי(עמוד השדרה) ובכך משפיעה ישירות על הגוף המנטאלי- (Manomaya Kosha)- בנוי מידע- אשר מתחדד,המוח מרוכז, פועל היטב ובשלווה רגועה.
גוף התבונה – (Vijnanamaya Kosha)- בנוי מחכמה- מחובר טוב יותר אל המקור, להכוונה פנימית,אינטואיטיבית וחידוד הראייה העל חושית. כל זה מביא אותנו אל גוף האושר- (Anandamaya Kosha)- אשר חי,פועם, מוחשי וממלא את המתרגל באור אין סוף כחלק מהחיים.

על פי היוגה,נחשבת מערכת העיכול כמערכת מרכזית.מיקומה בגוף והפראנה הנוצרת מהמזון המתעכל נותנות לגוף כוח וחיות. סיבות אלו ואחרות הובילו את היוגים להבנה שיש חשיבות עילאית למזון אותו אנו צורכים,אבל זה כבר לכתבה אחרת.

נתחיל עם הניקוי 1: שאנקה פרקשלנה-ניקוי המעי הדק- פירושו-קונכייה כמו צורת מערכת העיכול ששוטפים את כולה.מטרת הניקוי-לשטוף במי מלח את המעי הדק (אפשר גם במים עם לימון או רגילים), מהפה אל הפי, ובכך לשטוף החוצה בשלשולים עזים ומשחררים את הרעלים וכל מיני הצטברויות שדבקו בדפנות עם השנים.
בעיקר נשטוף את הסיסים,שתפקידם להגדיל את  שטח הפנים במעי לספיגה מיירבית של מרכיבי המזון ולהניע אותו קדימה. בגלל שהסיסים נראים כמו מיליוני אצבעות זעירות וצפופות,יש להם נטייה לאגור שומן והצטברויות רעלים..

זהו ניקוי אינטנסיבי יחסית ומהנה בו זמנית.גם בגלל ה"דף החדש" שנפתח בנו מיד לאחריו.
תחושה קלילה ושלווה המזמינה גם את הרגלי המזון שסיימו לשרת אותנו להשתנות ולעזוב
אם צריך,ובחירות מיטיבות נעשות מתוך בינת הגוף.
בימים שאחרי מומלץ  לשמור על תזונה נקייה בהדרכה.
אופן הביצוע: פעמיים בשנה,ולאחר ששמרנו על תזונה נקייה בימים שלפני,ישתה המתרגל בבוקר על בטן ריקה שתי כוסות מלח בריכוז מסוים, כך שהטעם מלוח למטרת ספיחת רעלים אבל אפשרי,כמו מרק.
מיד מבצעים 5 תנוחות פיתול,(מס' סטים בכל פעם).כל תנוחה עובדת על ספינקטור (שריר טבעתי),בתוך מע' העיכול ובכך ממריצה את תנועת המעיים ודוחפת את המים כשלשול ולא כשתן. על הרצף הזה חוזרים הרבה פעמים- שותים ומתפתלים ומהר מאוד הולכים לשירותים,רצים לשירותים ובסוף כמעט ולא יוצאים משם.
בכל פעם המים שיוצאים מהגוף, הם נהיים בהירים יותר ובמרקם צלול.בסוף התהליך,בערך אחרי שעתיים הם זכים ונקיים.נשמע מפחיד? התחושה כה נעימה ומלווה בשחרור עמוק.
שוכבים להרפיה עם הקפדות מסוימות ולסיום אוכלים אורז וגי בכדי לעצור את השלשול ולייצר שוב את דפנות המעי שנשטפו. המשך היום למנוחה ולהנאה מהטוהר הפנימי שנפתח למתרגל. בפעמים הראשונות חייבים הדרכה ועזרה בביצוע התהליך.
חשוב להקפיד על תזונה נקייה ומסוימת בימים שלאחרי.
*התהליך נשמע מחייב אבל הוא יותר קורא לאחריות סביב מה אנו בוחרים להזין את עצמנו מאשר לחייב אותנו לדיאטה מסוימת.
השאנקה מאזנת בעיקר את הפיטה דושה (אש).
את הניקוי הזה ניתן לבצע גם בגרסה מקוצרת יותר- לָאְגוּ- רק בהמלצת מורה מוסמך ובעת הצורך ניתן לבצעו כל יום או פעם בשבוע. שותים 3 סטים של שתי כוסות מי מלח ובניהם 3 סטים של תנוחות הפיתול. מכאן אפשר להמשיך את היום והתזונה כמעט כרגיל.
מכאן אנו מגיעים לניקוי השני:החושף לנו עולם קסום ומוזר,בו היו היוגים בעלי סידיס(כוחות פנימיים),חזקים באמת. שמו- "בְהַסקרִיטָה דְהוּטֲי".
השלוקה(סוטרה) 1:22, בטקסט "גרהנדה סמהיטה: מתחילה במשפט:" מלא את הבטן באוויר לשעה וחצי." מי מאיתנו שאכן מסוגל לעצור כך את הנשימה, מוזמן לדחוף החוצה את
הנאדי המעי הגס (מעניין שבטקסט הוא נחשב לנאדי-ערוץ אנרגיה) דרך פי הטבעת.
חוסר ההדרכה בטקסט כיצד לעשות זאת, מחדדת את ההבנה בצורך במורה לפי המסורת.
כהמשך הניקו ועדיין בלי אוויר,מוזן היוגי לשטוף עם ידיו את הלכלוך שהצטבר בקפלי המעי ולדחוף אותו חזרה לבטן. לא כדאי לנסות בבית.
ולניקוי השלישי- קוּנְגַ'ל קְרִייָה (ישנם שמות נוספים)- מדבר על הקאה יזומה. אופן הביצוע: על בטן ריקה או מספר שעות אחרי האוכל, לשתות מס' כוסות מים חמימים מהר,להכניס אצבע ללוע ולגרות את רפלקס ההקאה. בכך להוציא החוצה את המים שנכנסו.
מקיאים את כל המים מספר פעמים,עד שמה שיוצא זה מיצי קיבה מרים.
ניתן לעשות זאת פעם בשבוע,במידה וזה מרגיש נכון ותחת השגחת מורה מוסמך.
הניקוי מנקה את הקיבה,ושט,מאזן את הקאפה דושה,(אדמה+מים),מנקה את מקלעת השמש ומעלה אפנה מהצ'קרה ה-1 ל-5.
ניקוי רביעי: החוקן היוגי-בסטי- יכול להיות מבוצע על יבש\רטוב. יושבים באודקטן אסנה
(סוג של תנועת כריעה),עם מים פושרים עד לטבור. אפשר במקור מים טבעי או בגיגית.
מושכים מים למעלה בעזרת הוואקום של אודיאנה באנדה. ניתן לעשות זאת גם בעזרת צינורית קטנה בפי הטבעת.כשנשחרר את אחיזת הבאנדה (נעילה) והנשימה, יצאו מים עם הצואה. ניתן לבצע מס' פעמים עד שנרגיש קלילות באזור. גם כאן כמובן יש דיוקים ודרושה השגחה.בצורה היבשה נבצע "ויפריטה קארני מודרה" , נוריד את הרגליים ל-60 מעלות,או בפטשימוטאסנה .סוגרים ופותחים מספר פעמים את פי הטבעת,(אשווני מודרה), כך האור נשאב פנימה לסוף המעי הגס ומנקה אותו.
ניקוי חמישי:נאולי-Lauliki- מבודדים את השריר הישר בטני שעובר מעצם הערווה עד לסרעפת וחוצה את הבטן.קל לראותו ע"י הישענות קדימה על הברכיים או בתנוחות כמו כלב,חתול ועמידת כתפיים.מניעים אותו מצד לצד ע"י העתקות משקל של הידיים הנשענות.
זוהי דרך נפלאה לעסות את כל איברי הבטן הפנימיים,מסדיר את מערכת העיכול ועוד כמה יתרונות שפחות קשורים למאמר זה…
ועתה לניקוי האחרון: ניקוי 5: אגני סרה- משמו ניתן להבין שהוא קשור אל אש העיכול-אגני.לפי הטקסטים ביצועו ייתן גוף זורח.
אופן הביצוע: מניעים את אזור הטבור,שרירים ואיברים פנימה והחוצה מהר כ-50 עד 100 פעמים ללא אוויר. טוב כהכנה לפרניאמות מהירות ומחממות כמו קפלבטי ובהסטריקה.ניתן לבצע גם עם פה פתוח ולשון בחוץ. מעסה,ממריץ ומחזק את האזור הספציפי של אגני בטבור.

באספקט נוסף בהסתכלות על מערכת העיכול,ישנם מס' תנוחות מועילות.במאמר זה אתמקד בשתיים. הראשונה- וג'רה אסנה- מקור שמה היא "וג'רה נאדי"- התעלה המוליכה פראנה הכי עמוקה מארבעת התעלות שבתוך עמוד השדרה.
הישיבה בה פותחת את הליבה,הקשר בין הצ'קרה ה-1 לכתר הראש ומסייעת לנאדים, (ערוצי האנרגיה) בקדמת הירך שקשורים לקיבה ועוזרת לעיכול מאוד.
אופן הביצוע: התנוחה מתבצעת בישיבה על העקבים,פתוחים או סגורים כשהברכיים מקופלות כמו ישיבת ברך באומניות לחימה.מומלץ לשבת ככה ככל שניתן מבלי להזיק לברכיים, עד 20 ד' אחרי האוכל. בזמן האוכל לעומת זאת,עדיף לשבת בישיבת סיקול,כמו סידאסנה או ארדה פדמה אסנה (מזרחית,לוטוס), יציבה ונינוחה בשביל הידוק הנאדים ברגליים ובכך העלאת הפרנה מעלה לאזור העיכול,הוא הסמנה,(אחד מחמשת הרוחות-וואיו,שבגוף).
את כל הניקויים האלו מומלץ וכדאי לשלב בתוך החיים וכחלק משגרת התרגול בשביל לחזק את האגני-  אש העיכול ובכך את כל מה שנעשה בחיים. בשביל שהפראנה כרוח החיים אכן תזרום בכל ערוצי הגוף ללא חסימה והמזון כדלק חיוני יתעכל,ימוצה ויניע אותנו בהרמוניה.

לסיכום: סקרנו 5 ניקויים יוגיים קלאסיים הקשורים למערכת העיכול ובעצם לכל הווייתנו. ניתן לתרגלם בהתחלה בהשגחת מורה מבין, אבל את הרעיון הבסיסי כדאי לקחת לחיים- יש לנו אחראיות,בחירה, במה נאכל, איך ומה נתרגל  ובכך נגרום אושר רחב ואמיתי לנו ולאחרים דרך זיכוך הגוף ככלי של אור בו הרוח הגדולה שוכנת ופועלת.
דבר נוסף שרציתי להדגיש- הניקויים הללו יכולים להישמע מוזרים ואפילו מגעילים,אבל הם כלי רב עוצמה להעמקת התרגול ובכלל.כמו כן הם לא נועדו לעודד הרזיה או פגיעה בגוף,אלא התמרה. חשוב והכרחי שנכיר עוד פן בדרך היוגה.

חן גורביץ- חוקרת ומתרגלת מסורה לדרך החיים היוגית ב-15 השנה האחרונות. מלמדת יוגה אינטגרטיבית בירושלים וסביבותיה עם דגש על יוגה תרפיה.

מעבירה סדנאות של טכניקות ניקוי אלו ועוד. שותפה פעילה "בבית ליוגה אינטגרטיבית" וחברה בוועד המנהל של ארגון מורי היוגה.
rudraganga@gmail.com ,0528-797315.

יוגה כדרך חיים
עבודה דרך הגוף והנשימה אל הנשמה

http://www.mysti.co.il/healer/758/.aspx

ביבליוגרפיה:1.Hata yoga pardipika-Bihar School of Yoga.
2. The gheranda Samhita- Rai Babadur Srisa Chandra Vasu.
מורתי האהובה ציפי נגב וכל היוגיים והיוגיניות שפגשתי בדרך.